Typowe stanowiska pracy
Absolwent kursu kwalifikacyjnego kształcącego w zawodzie technik obsługi turystycznej może być zatrudniony w przedsiębiorstwach zajmujących się organizacją i obsługą turystyki: w agencjach turystycznych, ośrodkach informacji turystycznej, organach administracji samorządowej zajmujących się organizacją i promocją turystyki, ośrodkach wypoczynkowych, jako animator czasu wolnego, a także w działach socjalnych dużych zakładów pracy. Może także prowadzić własną działalność gospodarczą w zakresie świadczenia usług turystycznych.
Zadania zawodowe
Zadania zawodowe technika obsługi turystycznej obejmują:
- opracowywanie programów imprez turystycznych
- organizowanie imprez turystycznych
- przyjmowanie od klientów zleceń na wykonanie usług
- czuwanie nad realizacją zamawianych usług
- kalkulowanie kosztów zamawianych świadczeń
- przygotowywanie ofert turystycznych
- profesjonalną obsługę klienta
- organizowanie czasu wolnego gościom zakładów hotelarskich
- dbanie o wizerunek przedsiębiorstwa.
Umiejętności zawodowe
W wyniku kształcenia w zawodzie absolwent kursu powinien umieć:
- organizować i wyposażać stanowisko pracy
- stosować przepisy bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony przeciwpożarowej i ochrony środowiska
- stosować zasady organizacji pracy w przedsiębiorstwie turystycznym
- posługiwać się podstawowymi pojęciami z zakresu prawa i marketingu w zakresie działalności technika usług turystycznych
- korzystać z aktów prawnych
- określać procedury związane z działalnością biura podróży
- określać kompetencje różnych podmiotów gospodarczych związanych z obsługą ruchu turystycznego
- posługiwać się urządzeniami technicznymi w pracy biurowej
- opracowywać ofertę turystyczną uwzględniającą również potrzeby osób niepełnosprawnych
- obsługiwać profesjonalnie klientów, uwzględniając potrzeby osób niepełnosprawnych
- organizować imprezy turystyczne krajowe i zagraniczne, grupowe i indywidualne, własne i zlecone
- organizować i obsługiwać kongresy, targi, zjazdy
- kalkulować, zamawiać świadczenia i rozliczać koszty imprez turystycznych
- udzielać informacji turystycznej
- gromadzić informacje dotyczące planowania, organizowania i rozwoju turystyki
- analizować krajowy i zagraniczny ruch turystyczny
- posługiwać się rozkładami komunikacyjnymi różnych instytucji świadczących usługi transportowe w ruchu krajowym i zagranicznym
- współpracować z przewodnikami i pilotami oraz kierowcami autokarów turystycznych
- wybierać najkorzystniejszy sposób ubezpieczenia uczestników ruchu turystycznego
- czytać i posługiwać się planem, mapą geograficzną i turystyczną
- charakteryzować -obiekty zabytkowe Polski i wybrane regiony turystyczne świata
- korzystać z wiedzy etnograficznej i historii sztuki dla potrzeb planowania i organizowania wycieczek
- stosować zasady żywienia
- prowadzić korespondencję biurową
- biegle posługiwać się językiem obcym w mowie i piśmie
- udzielać pierwszej pomocy w stanach zagrożenia życia i zdrowia
- pozyskiwać informacje o nowościach w turystyce
- nawiązywać i utrzymywać kontakty z klientami
- stosować zasady etyki i kultury zawodu
- dokonywać oceny jakości świadczonych usług.
Wymagania psychofizyczne właściwe dla zawodu:
- bardzo dobry stan zdrowia i pełna sprawność fizyczna i psychiczna
- umiejętność pracy w zespole
- dobra aparycja i wysoka kultura osobista
- łatwość komunikowania się z osobami z otoczenia
- umiejętność podejmowania decyzji, samodzielność, odpowiedzialność, przedsiębiorczość
- zdolności innowacyjne i adaptacyjne
- uprzejmość, życzliwość, opiekuńczość, dyskrecja, uczciwość
- dobra pamięć, podzielność uwagi, spostrzegawczość
- poczucie estetyki.
KWALIFIKACJE DO ZALICZENIA W ZAWODZIE:
- Planowanie i realizacja imprez i usług turystycznych
- Prowadzenie informacji turystycznej oraz sprzedaż usług turystycznych