KURS 1 - Ocena stanu środowiska
1. Wykonywanie badań dotyczących stanu środowiska
Słuchacz:
- planuje prace związane z badaniem i oceną stanu środowiska
- lokalizuje punkty pomiaru parametrów powietrza, wody, gleby oraz natężenia hałasu i drgań
- dobiera metody prowadzenia badań oraz aparaturę pomiarową w zależności od badanego komponentu środowiska
- pobiera próbki komponentów środowiska do badań laboratoryjnych i terenowych
- obsługuje urządzenia i aparaturę kontrolno-pomiarowaj
- wykonuje oznaczenia laboratoryjne określonych komponentów środowiska
- prowadzi badania procesów zachodzących w środowisku
- opracowuje i ewidencjonuje wyniki badań
- ocenia jakość komponentów środowiska na podstawie obowiązujących norm oraz przepisów prawa
- organizuje działania związane monitoringiem zanieczyszczeń powietrza atmosferycznego, wód powierzchniowych i podziemnych, gleby oraz hałasu
- opracowuje plany działań związanych z monitoringiem przyrody ożywionej
- korzysta z systemu gromadzenia, przesyłania i przetwarzania danych
- określa cele i przestrzega zasad zintegrowanego monitoringu środowiska przyrodniczego
- wykonuje badania związane z prowadzeniem zintegrowanego monitoringu środowiska przyrodniczego
- ocenia aktualny stan środowiska oraz opracowuje prognozy zmian zachodzących w środowisku
- opracowuje plany działań w sytuacji wystąpienia zagrożeń ekologicznych
- przewiduje zagrożenia dla zdrowia i życia człowieka, wynikające z prowadzonych prac laboratoryjnych i terenowych.
2. Ocena stopnia zanieczyszczenia środowiska
Słuchacz:
- przestrzega zasad sporządzania bilansów zanieczyszczeń powietrza, wody i gleby
- określa stężenie i rozmieszczenie zanieczyszczeń powietrza, wody i gleby w różnych regionach kraju
- sporządza bilanse zanieczyszczeń wód płynących, powietrza i gleby
- opracowuje wyniki bilansów z wykorzystaniem specjalistycznych programów komputerowych
- określa dopuszczalny stopień zanieczyszczenia środowiska na podstawie obowiązujących norm i przepisów prawa
- oblicza stopień redukcji zanieczyszczeń gazów odlotowych i ścieków
- oblicza emisje zanieczyszczeń na podstawie wyników monitoringu
- ocenia aktualny stan środowiska na podstawie bilansu zanieczyszczeń
- korzysta z informacji zamieszczanych w katastrze wodnym
- określa warunki wydawania pozwoleń emisyjnych i decyzji wodnoprawnych
- opracowuje instrukcje gospodarowania wodą
- rozpoznaje rodzaje zagrożeń i określa ich wpływ na środowisko
- oblicza opłaty za korzystanie ze środowiska
- określa wpływ oddziaływania inwestycji szczególnie szkodliwych na środowisko przyrodnicze i ludzi.
KURS 2 - Planowanie i realizacja zadań związanych z ochroną środowiska
1. Planowanie i wykonywanie zadań dotyczących ochrony wód
Uczeń:
- przestrzega zasad eksploatacji ujęć wód powierzchniowych i podziemnych
- rozpoznaje źródła zanieczyszczenia wód powierzchniowych i podziemnych
- dobiera metody uzdatniania wody
- planuje proces uzdatniania wody w zależności od jej składu chemicznego
- dobiera urządzenia do uzdatniania wody przeznaczonej do określonych celów
- obsługuje urządzenia stosowane w procesie uzdatniania wody przeznaczonej do celów pitnych i przemysłowych
- klasyfikuje ścieki według określonych kryteriów
- analizuje procesy zachodzące podczas oczyszczania ścieków miejskich i przemysłowych
- dobiera urządzenia do oczyszczania różnego rodzaju ścieków
- prowadzi prace związane z oczyszczaniem ścieków miejskich i przemysłowych
- rozpoznaje rodzaje i elementy przydomowej oczyszczalni ścieków
- kieruje pracami związanymi z budową i eksploatacją przydomowych oczyszczalni ścieków
- prowadzi prace związane z zagospodarowaniem osadów ściekowych
- korzysta z dokumentacji projektowych sieci wodociągowych i kanalizacyjnych.
2. Planowanie oraz wykonywanie zadań dotyczących ochrony powietrza atmosferycznego
Słuchacz:
- rozpoznaje źródła zanieczyszczeń powietrza
- określa rodzaj i stężenie zanieczyszczeń powietrza atmosferycznego
- dobiera metody ochrony powietrza atmosferycznego przed zanieczyszczeniami
- planuje działania związane z ograniczeniem emisji zanieczyszczeń do atmosfery
- organizuje i prowadzi prace związane z usuwaniem zanieczyszczeń z powietrza atmosferycznego
- propaguje stosowanie bezodpadowych technologii wytwarzania energii elektrycznej i cieplnej
- określa wpływ hałasu na organizm człowieka i środowisko przyrodnicze
- dobiera metody i środki ochrony przed hałasem
- podejmuje działania związane z ograniczaniem hałasu i drgań w środowisku
- stosuje przepisy prawa dotyczące ochrony przed hałasem i drganiami.
3. Prowadzenie racjonalnej gospodarki odpadami oraz prac dotyczących ochrony gleb
Słuchacz:
- klasyfikuje odpady według określonych kryteriów
- określa warunki i metody unieszkodliwiania odpadów
- organizuje zbiórkę i wywóz odpadów komunalnych
- przestrzega zasad składowania i magazynowania odpadów
- sortuje odpady komunalne
- dobiera sposoby zagospodarowania odpadów
- dobiera metody unieszkodliwiania odpadów
- prowadzi kampanię na rzecz ochrony środowiska
- nadzoruje prace związane z eksploatacją składowiska odpadów komunalnych
- prowadzi prace związane z kompostowaniem odpadów
- planuje i prowadzi prace związane ze spalaniem odpadów komunalnych oraz eksploatacją spalarni
- prowadzi prace związane z zagospodarowaniem odpadów niebezpiecznych
- dobiera metody unieszkodliwiania odpadów przemysłowych
- organizuje prace związane z przeróbką osadów ściekowych i eksploatacją urządzeń
- rozpoznaje źródła zanieczyszczenia gleb
- dobiera metody ochrony gleb przed degradacją i dewastacją
- organizuje prace związane z rekultywacją gleb.