KURS 1 - Ocena stanu środowiska

1. Wykonywanie badań dotyczących stanu środowiska

Słuchacz:

  • planuje prace związane z badaniem i oceną stanu środowiska
  • lokalizuje punkty pomiaru parametrów powietrza, wody, gleby oraz natężenia hałasu i drgań
  • dobiera metody prowadzenia badań oraz aparaturę pomiarową w zależności od badanego komponentu środowiska
  • pobiera próbki komponentów środowiska do badań laboratoryjnych i terenowych
  • obsługuje urządzenia i aparaturę kontrolno-pomiarowaj
  • wykonuje oznaczenia laboratoryjne określonych komponentów środowiska
  • prowadzi badania procesów zachodzących w środowisku
  • opracowuje i ewidencjonuje wyniki badań
  • ocenia jakość komponentów środowiska na podstawie obowiązujących norm oraz przepisów prawa
  • organizuje działania związane monitoringiem zanieczyszczeń powietrza atmosferycznego, wód powierzchniowych i podziemnych, gleby oraz hałasu
  • opracowuje plany działań związanych z monitoringiem przyrody ożywionej
  • korzysta z systemu gromadzenia, przesyłania i przetwarzania danych
  • określa cele i przestrzega zasad zintegrowanego monitoringu środowiska przyrodniczego
  • wykonuje badania związane z prowadzeniem zintegrowanego monitoringu środowiska przyrodniczego
  • ocenia aktualny stan środowiska oraz opracowuje prognozy zmian zachodzących w środowisku
  • opracowuje plany działań w sytuacji wystąpienia zagrożeń ekologicznych
  • przewiduje zagrożenia dla zdrowia i życia człowieka, wynikające z prowadzonych prac laboratoryjnych i terenowych.

2. Ocena stopnia zanieczyszczenia środowiska

Słuchacz:

  • przestrzega zasad sporządzania bilansów zanieczyszczeń powietrza, wody i gleby
  • określa stężenie i rozmieszczenie zanieczyszczeń powietrza, wody i gleby w różnych regionach kraju
  • sporządza bilanse zanieczyszczeń wód płynących, powietrza i gleby
  • opracowuje wyniki bilansów z wykorzystaniem specjalistycznych programów komputerowych
  • określa dopuszczalny stopień zanieczyszczenia środowiska na podstawie obowiązujących norm i przepisów prawa
  • oblicza stopień redukcji zanieczyszczeń gazów odlotowych i ścieków
  • oblicza emisje zanieczyszczeń na podstawie wyników monitoringu
  • ocenia aktualny stan środowiska na podstawie bilansu zanieczyszczeń
  • korzysta z informacji zamieszczanych w katastrze wodnym
  • określa warunki wydawania pozwoleń emisyjnych i decyzji wodnoprawnych
  • opracowuje instrukcje gospodarowania wodą
  • rozpoznaje rodzaje zagrożeń i określa ich wpływ na środowisko
  • oblicza opłaty za korzystanie ze środowiska
  • określa wpływ oddziaływania inwestycji szczególnie szkodliwych na środowisko przyrodnicze i ludzi.

KURS 2 - Planowanie i realizacja zadań związanych z ochroną środowiska

1. Planowanie i wykonywanie zadań dotyczących ochrony wód

Uczeń:

  • przestrzega zasad eksploatacji ujęć wód powierzchniowych i podziemnych
  • rozpoznaje źródła zanieczyszczenia wód powierzchniowych i podziemnych
  • dobiera metody uzdatniania wody
  • planuje proces uzdatniania wody w zależności od jej składu chemicznego
  • dobiera urządzenia do uzdatniania wody przeznaczonej do określonych celów
  • obsługuje urządzenia stosowane w procesie uzdatniania wody przeznaczonej do celów pitnych i przemysłowych
  • klasyfikuje ścieki według określonych kryteriów
  • analizuje procesy zachodzące podczas oczyszczania ścieków miejskich i przemysłowych
  • dobiera urządzenia do oczyszczania różnego rodzaju ścieków
  • prowadzi prace związane z oczyszczaniem ścieków miejskich i przemysłowych
  • rozpoznaje rodzaje i elementy przydomowej oczyszczalni ścieków
  • kieruje pracami związanymi z budową i eksploatacją przydomowych oczyszczalni ścieków
  • prowadzi prace związane z zagospodarowaniem osadów ściekowych
  • korzysta z dokumentacji projektowych sieci wodociągowych i kanalizacyjnych.

2. Planowanie oraz wykonywanie zadań dotyczących ochrony powietrza atmosferycznego

Słuchacz:

  • rozpoznaje źródła zanieczyszczeń powietrza
  • określa rodzaj i stężenie zanieczyszczeń powietrza atmosferycznego
  • dobiera metody ochrony powietrza atmosferycznego przed zanieczyszczeniami
  • planuje działania związane z ograniczeniem emisji zanieczyszczeń do atmosfery
  • organizuje i prowadzi prace związane z usuwaniem zanieczyszczeń z powietrza atmosferycznego
  • propaguje stosowanie bezodpadowych technologii wytwarzania energii elektrycznej i cieplnej
  • określa wpływ hałasu na organizm człowieka i środowisko przyrodnicze
  • dobiera metody i środki ochrony przed hałasem
  • podejmuje działania związane z ograniczaniem hałasu i drgań w środowisku
  • stosuje przepisy prawa dotyczące ochrony przed hałasem i drganiami.

3. Prowadzenie racjonalnej gospodarki odpadami oraz prac dotyczących ochrony gleb

Słuchacz:

  • klasyfikuje odpady według określonych kryteriów
  • określa warunki i metody unieszkodliwiania odpadów
  • organizuje zbiórkę i wywóz odpadów komunalnych
  • przestrzega zasad składowania i magazynowania odpadów
  • sortuje odpady komunalne
  • dobiera sposoby zagospodarowania odpadów
  • dobiera metody unieszkodliwiania odpadów
  • prowadzi kampanię na rzecz ochrony środowiska
  • nadzoruje prace związane z eksploatacją składowiska odpadów komunalnych
  • prowadzi prace związane z kompostowaniem odpadów
  • planuje i prowadzi prace związane ze spalaniem odpadów komunalnych oraz eksploatacją spalarni
  • prowadzi prace związane z zagospodarowaniem odpadów niebezpiecznych
  • dobiera metody unieszkodliwiania odpadów przemysłowych
  • organizuje prace związane z przeróbką osadów ściekowych i eksploatacją urządzeń
  • rozpoznaje źródła zanieczyszczenia gleb
  • dobiera metody ochrony gleb przed degradacją i dewastacją
  • organizuje prace związane z rekultywacją gleb.