Typowe stanowiska pracy

Absolwent kursu kwalifikacyjnego kształcącego w zawodzie technik hotelarstwa może być zatrudniony na stanowiskach technika w:

  • recepcji i części parterowej hotelu
  • części noclegowej hotelu
  • hotelowym dziale gastronomicznym
  • obiektach bazy noclegowej: hotelach, motelach, pensjonatach, kempingach, schroniskach, domach wycieczkowych, polach biwakowych oraz w ruchomej bazie noclegowej.
  • Ponadto może prowadzić własną działalność w zakresie usług hotelarskich.

Zadania zawodowe

Zadania zawodowe technika hotelarstwa obejmują:

  • organizowanie pracy zakładu hotelarskiego
  • oferowanie usług hotelarskich
  • sprzedaż usług hotelarskich
  • obsługę gości w zakładzie hotelarskim
  • utrzymanie czystości i porządku w zakładzie hotelarskim
  • organizowanie usług gastronomicznych w zakładzie hotelarskim
  • organizowanie usług dodatkowych w zakładzie hotelarskim i poza zakładem hotelarskim
  • współpracę z gestorami bazy noclegowej, biurami podróży oraz innymi podmiotami gospodarczymi
  • promocję usług hotelarskich.

Umiejętności zawodowe

W wyniku kształcenia w zawodzie absolwent kursu powinien umieć:

  • organizować pracę w zakładzie hotelarskim
  • komunikować się z gośćmi i współpracownikami
  • obsługiwać gości hotelowych posługując się profesjonalnymi technikami pracy na różnych stanowiskach w obiektach bazy noclegowej
  • utrzymywać czystość i porządek w zakładzie hotelarskim
  • organizować usługi gastronomiczne oraz obsługiwać konsumenta
  • organizować usługi dodatkowe w zakładzie hotelarskim
  • postępować zgodnie z zasadami etyki i kultury zawodu
  • urządzać wnętrza różnych pomieszczeń w zakładzie hotelarskim
  • prowadzić dokumentację obowiązującą w zakładzie hotelarskim
  • prowadzić korespondencję i obsługiwać nowoczesny sprzęt biurowy
  • współpracować z firmami świadczącymi usługi dla zakładów hotelarskich
  • stosować przepisy prawne w działalności hotelarskiej
  • stosować zasady gospodarki rynkowej
  • planować i prowadzić działania marketingowe
  • oceniać jakość produktów i usług
  • posługiwać się biegle językiem obcym w zakresie słownictwa zawodowego
  • przestrzegać przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy, prawa pracy, ochrony przeciwpożarowej oraz ochrony środowiska
  • doskonalić kwalifikacje zawodowe.

Wymagania psychofizyczne właściwe dla zawodu:

  • dobra aparycja i wysoka kultura osobista
  • bardzo dobry stan zdrowia
  • pełna sprawność fizyczna i psychiczna
  • dobra pamięć wzrokowa i słuchowa
  • umiejętność koncentracji
  • spostrzegawczość oraz podzielność uwagi
  • łatwość nawiązywania kontaktów i umiejętność komunikowania się z ludźmi
  • umiejętność pracy w zespole
  • uczciwość
  • dyskrecja
  • gościnność
  • cierpliwość, pogodne usposobienie, opanowanie
  • samodzielność, dokładność, odpowiedzialność, operatywność, obowiązkowość
  • umiejętność szybkiego podejmowania decyzji
  • zdolności innowacyjne i adaptacyjne
  • akceptowanie usługowego charakteru pracy.

KWALIFIKACJE DO ZALICZENIA W ZAWODZIE:

  1. Planowanie i realizacja usług w recepcji
  2. Obsługa gości w obiekcie świadczącym usługi hotelarskie