Typowe stanowiska pracy
Absolwent kursu kwalifikacyjnego kształcącego w zawodzie technik hotelarstwa może być zatrudniony na stanowiskach technika w:
- recepcji i części parterowej hotelu
- części noclegowej hotelu
- hotelowym dziale gastronomicznym
- obiektach bazy noclegowej: hotelach, motelach, pensjonatach, kempingach, schroniskach, domach wycieczkowych, polach biwakowych oraz w ruchomej bazie noclegowej.
- Ponadto może prowadzić własną działalność w zakresie usług hotelarskich.
Zadania zawodowe
Zadania zawodowe technika hotelarstwa obejmują:
- organizowanie pracy zakładu hotelarskiego
- oferowanie usług hotelarskich
- sprzedaż usług hotelarskich
- obsługę gości w zakładzie hotelarskim
- utrzymanie czystości i porządku w zakładzie hotelarskim
- organizowanie usług gastronomicznych w zakładzie hotelarskim
- organizowanie usług dodatkowych w zakładzie hotelarskim i poza zakładem hotelarskim
- współpracę z gestorami bazy noclegowej, biurami podróży oraz innymi podmiotami gospodarczymi
- promocję usług hotelarskich.
Umiejętności zawodowe
W wyniku kształcenia w zawodzie absolwent kursu powinien umieć:
- organizować pracę w zakładzie hotelarskim
- komunikować się z gośćmi i współpracownikami
- obsługiwać gości hotelowych posługując się profesjonalnymi technikami pracy na różnych stanowiskach w obiektach bazy noclegowej
- utrzymywać czystość i porządek w zakładzie hotelarskim
- organizować usługi gastronomiczne oraz obsługiwać konsumenta
- organizować usługi dodatkowe w zakładzie hotelarskim
- postępować zgodnie z zasadami etyki i kultury zawodu
- urządzać wnętrza różnych pomieszczeń w zakładzie hotelarskim
- prowadzić dokumentację obowiązującą w zakładzie hotelarskim
- prowadzić korespondencję i obsługiwać nowoczesny sprzęt biurowy
- współpracować z firmami świadczącymi usługi dla zakładów hotelarskich
- stosować przepisy prawne w działalności hotelarskiej
- stosować zasady gospodarki rynkowej
- planować i prowadzić działania marketingowe
- oceniać jakość produktów i usług
- posługiwać się biegle językiem obcym w zakresie słownictwa zawodowego
- przestrzegać przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy, prawa pracy, ochrony przeciwpożarowej oraz ochrony środowiska
- doskonalić kwalifikacje zawodowe.
Wymagania psychofizyczne właściwe dla zawodu:
- dobra aparycja i wysoka kultura osobista
- bardzo dobry stan zdrowia
- pełna sprawność fizyczna i psychiczna
- dobra pamięć wzrokowa i słuchowa
- umiejętność koncentracji
- spostrzegawczość oraz podzielność uwagi
- łatwość nawiązywania kontaktów i umiejętność komunikowania się z ludźmi
- umiejętność pracy w zespole
- uczciwość
- dyskrecja
- gościnność
- cierpliwość, pogodne usposobienie, opanowanie
- samodzielność, dokładność, odpowiedzialność, operatywność, obowiązkowość
- umiejętność szybkiego podejmowania decyzji
- zdolności innowacyjne i adaptacyjne
- akceptowanie usługowego charakteru pracy.
KWALIFIKACJE DO ZALICZENIA W ZAWODZIE:
- Planowanie i realizacja usług w recepcji
- Obsługa gości w obiekcie świadczącym usługi hotelarskie